אין ספק שבניית אתר הוא תהליך מרגש.
בין אם כבר מצאתם לעצמכם מעצב אתרים, או שאתם עדיין בחיפושים – סביר להניח שהראש שלכם מתפוצץ ומזמזם בהתרגשות ממיליוני רעיונות יצירתיים. אולי אתם מבלים שעות נוספות בפינטרסט בחיפוש אחר השראה לעיצוב מרהיב לאתר החדש שלכם.
כן, אנחנו יודעים שזה תמיד מפתה להתמקד בחלק המהנה😉 אך שימו לב שאתם לא מקדימים את המאוחר...
לפני שמתחילים בבנייה ובעיצוב האתר, חשוב להקדיש זמן לתהליך האפיון בו מתכננים לעומק איך האתר החדש הולך להיראות. לאפיון האתר יש השפעה אדירה גם על התוצר הסופי וגם על הביצועים של האתר שלכם בעתיד.
בפוסט הבא, אנחנו נסביר למה חשוב לכתוב אפיון אתר מדויק וניתן לכם כמה דגשים חשובים שחובה להתייחס אליהם.
תוכן עניינים
מה זה אפיון אתר?
אפיון אתר הוא מסמך שמתאר את המטרות, מבנה ודרישות האתר. הוא משמש כמפת דרכים עבור צוות התוכן, עיצוב ופיתוח ומבטיח שכולם נמצאים באותו העמוד ומכוונים לאותם היעדים.
מסמך האפיון צריך לכלול תיאור של העסק, איזה שירותים הוא מציע, מי קהל היעד, מה המטרות של האתר וכל מידע חשוב שיעזור לצוות שעובד על האתר לבנות אתר מדויק שעונה על הצרכים שלך.
למה איפיון אתר כל כך חשוב?
בתור בעלי עסקים אנחנו רוצים שהאתר שלנו יספק חוויה טובה ללקוח, שהאתר יספק מענה לצרכים ושאלות של הלקוח ויניע אותו ליצור קשר או לבצע רכישה באתר. אפיון אתר מאפשר לנו לרדת לעומק הקורה ולפרט איזה מידע האתר שלנו צריך לספק ללקוחות כדי לייצר את החוויה הזו.
אפיון האתר הוא המקום לפרט אילו פעולות אנחנו רוצים שגולשים יעשו בכל דף, לחשוב על הזרימה של הגולשים באתר ואיך להניע אותם לבצע את הפעולות שהגדרנו.
בלי אפיון, קל מאוד ללכת על אתר שבלוני, שמסמן וי על הדברים שכביכול צריכים להיות באתר אבל שמפספס לגמרי את הצרכים של הלקוח ושל העסק שלנו.
עדין לא בטוחים שאתם צריכים אפיון אתר? הנה כמה יתרונות בולטים של אפיון אתרים.
1. חסכון בזמן וכסף
תהליך של בנית אתר מצריך השקעה של זמן וכסף. ללא אפיון מפורט, יש סיכוי גבוה לחוסר התאמה בין אנשי התוכן, עיצוב ופיתוח. והתוצאה היא - אתר שלא עונה על הצרכים של העסק. כתוצאה מהחוסר התאמה הזו יש צורך בסבבי תיקונים רבים שעולים כסף ועיכוב משמעותי בתאריך השקת האתר.
מסמך אפיון מפורט יכול לעזור להימנע מבעיות אלו ומוודא שכל האנשים שמעורבים בתהליך מסונכרנים כבר מהיום הראשון.
2. מענה מדויק לצרכי העסק
אתר עסקי הוא כלי חיוני המשמש לשיווק העסק, הוא צריך להיבנות בהתאמה למטרות העסקיות שלך. אפיון אתר עוזר לייצר בהירות לגבי המטרות והיעדים של האתר מבחינה עסקית כדי שהוא ייבנה בצורה כזו שייתן להם מענה.
אפיון יאפשר לך לבנות אתר שלא רק נראה מדהים אלא גם מייצר תוצאות כמו: יותר מתעניינים, חשיפה גבוהה בגוגל או מכירות.
3. הבנה עמוקה יותר של הלקוחות שלך
האתר שלך צריך להיבנות במטרה למשוך לקוחות חדשים ולדבר ללב שלהם. אפיון אתר יעזור לך להבין לעומק את קהל היעד שלך ואיזה מידע הם מחפשים.
בתהליך בניית האתר נרצה לספק באתר מידע רלוונטי שהלקוחות מחפשים ולדבר בשפת הלקוח, כלומר במילים ומונחים שהלקוחות מבינים. כשעושים את זה נכון, נראה עלייה בזמן הגלישה באתר ובכמות הפניות מהאתר.
3. מפת דרכים לשינויים עתידיים
האתר שלנו לעולם לא תוצר מוגמר, הוא צריך להתפתח ולהשתנות יחד עם העסק שלנו. אפיון אתר יכול לספק לנו מפת דרכים לשינויים עתידים ודברים שנרצה להכניס לאתר בעתיד כשהעסק יגדל. כשאנחנו עושים סדר בין הדברים שהכרחיים לעליית האתר בשלב הראשון לבין דברים שנרצה להכניס בעתיד, קל יותר להתחיל במלאכת בניית האתר ולייצר תשתיות שימנעו תיקונים מיותרים בעתיד.
מה צריך להכיל אפיון אתר?
כל אתר בנוי בצורה שונה וייחודית, ממש כמו בני אדם😊. לכן, תהליך אפיון אתר יכול להשתנות מעסק לעסק, בהתאם למטרות ולצרכים שלכם. יחד עם זאת, יש כמה צעדים שהם הכרחיים ומשותפים לכל האתרים.
הנה כמה חלקים שחייבים להיות בכל אפיון אתר:
1. מהי מטרת האתר שלכם?
אפיון אתר חייב לענות על השאלה למה אתם צריכים אתר אינטרנט. כתבו במסמך מסודר איזה לקוחות אתם מקווים למשוך? איזה יעדים אתם שואפים להשיג באמצעות האתר? חשוב להבין, שאין כאן תשובה אחת נכונה. אפשר לענות על השאלה הזו במגוון רחב של דרכים – אבל כן, חשוב להיות סגורים כאן התשובה ולוודא שאתם מבינים היטב את מטרות האתר שלכם.
הנה כמה דוגמאות ליעדים אפשריים:
- לבנות תדמית חדשה לעסק
- למכור מוצרים / שירותים
- לקדם את העסק בגוגל
- להגדיל את רשימת התפוצה שלכם
- לספק מידע חיוני ללקוחות
- להגדיל את בסיס הלקוחות שלכם
- לקבל לידים מהאתר
לא משנה מה היעד שלכם (זה יכול להיות גם כמה) – חשוב שהתשובה תהיה כמה שיותר ברורה לכם, זה יוכל לעזור לכם ולבונה האתר במהלך הפרויקט.
2. מי הלקוח המושלם עבורכם?
כשמתחילים לאפיין אתר – הרבה אנשים נוטים להסתנוור מאפשרויות העיצוב ומתעסקים יותר ביצירת אתר יפה עם פונקציונליות טובה. אבל היבטים אלה עשויים להיזרק לפח אם אתם לא תתאימו את העיצוב של האתר למטרות ולקהל היעד שלכם.
מכירים את המשפט "יופי הוא תמיד בעיני המתבונן"? הפרסונה של הלקוח שלכם היא אחת הדברים שעשויים להכתיב את מראה האתר שלכם, המבנה והניווט שלו והם חייבים להילקח בחשבון באפיון האתר.
לפני שאתם ממהרים למלאכת הבנייה, תשאלו את עצמכם: מי הוא הלקוח האידאלי שלכם? מה הגיל שלו? המין? המיקום? מה הוא או היא אוהבים לעשות? מה סגנון החיים שלהם? האם יש להם תחביבים מסוימים? מה הפחדים שלהם? מה חוסם אותם? איך אתם יכולים לעזור להם?
שאלות אלו יוכלו לסייע לכם להבין את הלקוח שלכם לעומק ויחד עם בונה האתר שלכם – להבין כיצד לעצב אותו באופן שיתאים לצרכים, למטרות ולכאבים של קהל היעד שלכם.
3. מיתוג – לוגו, פלטת צבעים, פונט ושאר הירקות
מיתוג זה עולם מורכב, אבל אם ננסה לתאר אותו במילה אחת: בידול. בידול העסק שלכם ממתחרים, ביטוי הייחודיות שלכם וסימן ההיכר שלכם. מיתוג הוא מכלול של דברים – ערכים, מטרות, חזון לצד הוויזואליות: לוגו, פלטת צבעים, פונטים וכו'.
כשאתם בוחרים צבעים לאתר שלכם – חשוב לעשות את זה עם הראש, ולאוו דווקא עם הרגש. יכול להיות שאתם עפים על הצבע ורוד! אבל מה המשמעות שלו? האם זה תואם את ערכי המותג שלכם? האם הצבעים מתאימים גם ללקוחות שלכם?
בחירת צבעים לא נכונה עלולה להוביל למצב של מסרים שיווקים סותרים. לכן, היצמדו לצבעי המותג שלכם בחוכמה, בצעו את תהליך המיתוג עם אנשי מקצוע מנוסים ותמיד תחשבו על איזה מסר אתם רוצים להעביר.
כמובן, שמיתוג לא מסתכם רק בפלטת צבעים. אם אין לכם לוגו – תצטרכו לדאוג גם זה. קחו בחשבון שתהליך עיצוב הלוגו יכול לקחת זמן, לכן אם אתם מגיעים בלי שום ערכת מיתוג – זה צריך להיות אחד הדברים הראשונים שנבצע בטרם בניית האתר.
תוכלו לקרוא עוד על תהליך המיתוג שלנו כאן.
4. מה גורם לאתר לבלוט בין המתחרים?
חשוב להבין, מבחינת הגולש באתר – אין לכם מתחרים. מה הכוונה? מה שאתם קוראים לו מתחרים – הלקוח הפוטנציאלי שלכם קורא לו אלטרנטיבה.
גולשים ברשת הרבה פעמים לא נאמנים למותג אחד – הם ייכנסו כדי להציץ במהירות על המחירים, על הרושם הכללי והביקורות שיש עליכם ברשת, ויקחו החלטה.
החדשות הטובות הן שיש לכם השפעה על הרושם שתותירו על הלקוח. המטרה היא שתבדלו את האתר שלכם משאר השוק ותתנו הצעה שלא ניתן לסרב לה.
הנה כמה דוגמאות:
- חבילת בונוסים מושקעת
- שירות מקיף שאין במקום אחר
- משלוח בחינם מהשקל הראשון
- מוצר חדשני שאין שני לו
- קוד קופון שווה
- אחריות לכל החיים או לתקופה מאוד ארוכה
- מוצר מתנה ברכישה
הערך הייחודי שלכם צריך להיות ברור ולעבור גם דרך עיצוב האתר. אלו הדברים שעליכם לחשוב עליהם עוד בתהליך אפיון הראשוני כדי שתוכלו לכבוש את לב הגולשים שלכם מהרגע שהם ייכנסו לאתר.
5. אילו פיצ'רים יוכלו לתרום להצלחת האתר?
בחלק הזה של האפיון נתייחס לפונקציונליות של האתר. אנחנו נרצה לפרט את הפונקציות והיכולות שצריכות להיות לאתר שלנו, למשל טופס יצירת קשר, בלוג, חיבור למדיה חברתית, אפשרות להוסיף לסל, טופס רכישה וכדומה.
חשוב לקחת בחשבון כאן גם נקודות כאב אפשריות של הלקוח, המפתח כאן הוא ללמוד ולהבין לעומק מה הלקוח רוצה ולתת לזה מענה דרך עיצוב האתר והממשק.
הנה כמה היבטים שכדאי לכם להתייחס אליהם:
- איזו פונקציונליות צריכה להיות לאתר שלנו?
- אילו סוגי תכנים יפורסמו באתר?
- לאילו קטגוריות יהיו משויכים התכנים?
- אילו טפסים וקריאות לפעולה יהיו באתר?
- האם באתר יהיה צ'ט בוט?
- האם יהיו באתר חלונות קופצים (פופאפים)?
- אילו אפשרויות יצירת קשר יהיו באתר?
6. תחשבו תמיד חווית משתמש
המטרה של האתר לעשות את החיים של הלקוחות שלכם כמה שיותר קלים ונוחים. יש כמה אלמנטים שחשוב להתייחס אליהם בזמן אפיון האתר ואסור בשום פנים לפספס. בלעדיהם, גולשים עשויים להיתקל באתר איטי, לא נוח ומציק ופשוט ולנטוש אותו.
הנה כמה דרישות שחשוב להציג לבונה האתר כחלק מדרישות האיפיון:
- תפריט ניווט – איך הוא יראה? אילו עמודים יהיו שם?
- סרגל חיפוש – רלוונטי במיוחד לאתרים גדולים/חנויות איקומרס עם הרבה מוצרים
- התאמות רספונסיביות - לוודא שהאתר יהיה רספונסיבי ומותאם למובייל
- מהירות אתר – יש לוודא שהאתר שלכם נטען בפחות מ- 2 שניות
7. לוחות זמנים
כחלק מתהליך איפיון האתר חשוב להגדיר לוח זמנים ברור עבור כל מי שעובד על האתר. מומלץ לקבוע תאריך השקה עתידי ולבקש מצוות התוכן, עיצוב ופיתוח לעמוד ביעד. פרוייקט של בניית אתר יכול להימשך מספר מחודשים ובלי יעד ברור קל למשוך את זמן בניית האתר חודש אחר חודש.
היעד הזה חשוב לא רק עבור בעלי המקצוע העובדים על האתר אלא גם לבעל העסק. בעלי עסקים הרבה פעמים נוטים לדחות משימות שקשורות לפיתוח העסק, אבל כשיש יעד ברור ביומן דברים מתחילים לקרות.
הנה כמה יעדים שכדאי לקבוע:
- מתי התוכן של האתר יהיה מוכן?
- מתי תתקבל סקיצה ראשונה לעיצוב?
- מתי האתר יהיה מוכן לבדיקות אחרונות?
- מהו תאריך ההשקה הסופי?
כמה מילים אחרונות,
אז הנה אנחנו כאן – כמעט סיימנו עם המדריך השלם לאפיון אתרים. במאמר סקרנו כמה מהדגשים החשובים ביותר שכדאי להתייחס אליהם בתהליך אפיון אתר.
אם אתם צריכים עזרה עם אפיון האתר שלכם, נשמח לעזור לכם עם הפרויקט 😊. אנחנו נדאג ללוות אתכם יד ביד ונבנה עבורכם אפיון מפורט ומדויק שיוביל בסופו של דבר לאתר נכון ומדויק עבורכם אשר מבטא את ייחודיות המותג שלכם ויגרמו לכל גולש – להפוך ללקוח.
מוזמנים להשאיר פרטים, או לשלוח לנו ווטאסאפ או להשאיר פרטים בטופס בתחתית האתר.
מתנה מיוחדת לבעלי עסקים
צ'קליסט הכנה לבניית אתר
כדי להפוך את תהליך תכנון האתר לפשוט וקל, הכנו עבורך חוברת דיגיטלית כיפית ופרקטית שתיקח אותך צעד אחר צעד לתכנון אתר העסקי המושלם עבורך
לקבלת המדריך מלאו את הטופס הבא: