fbpx

מדריך נגישות אתרים לעסקים

נגישות אתרים

בשנה האחרונה הרבה אנשים מפחדים מהמונח "הנגשת אתרים" – ואמת? שלשווא. אולי שמעתם על סיפורי אימה בהם בעלי אתרים שקיבלו מכתבי תביעה בגלל שהאתר שלהם לא הונגש, ואתם עכשיו שואלים את עצמכם מה לעשות? אז החדשות הרעות, שאין לכם איך להתחמק מזה, הנגשת אתרים היא בגדר חובה. והחדשות הטובות הן, שזה לא כל כך מסובך.

במדריך הבא, אני אסביר כל מה שאתם צריכים לדעת על נגישות אתרים לעסקים.

תוכן עניינים

מי צריך להגניש אתרים ומי לא?

התשובה הקצרה היא שכמעט כל האתרים צריכים להיות מונגשים. בין אם אתם עסקים קטנים, חנויות גדולות, מותגים מוכרים, עמותות ועוד – אתם צריכים לוודא שהאתר שלכם מונגש ושיש לכם הצהרת נגישות. אתרי אינטרנט שאינם מונגשים למעשה עוברים על החוק, יש מעט מאוד סוגי אתרים שפטורים מהנגשת אתר: בעיקר עסקים קטנים מאוד, לדוגמה: עוסקים פטורים ועסקים שהמחזור השנתי שהם קטן מ-100 אלף ש"ח בשנה לא צריכים להנגיש את האתרים שלהם.

גם אתרים פרטיים, כמו לדוגמה, צייר חובב שמשתף את העבודות שלו באתר, או בלוגרית טיולים שכותבת להנאתה – לא צריכים להנגיש את האתר שלהם, שכן מדובר באתרים פרטיים לגמרי, שלא קשורים לעסק, ארגון או עמותה.

למה זה כל כך חשוב?

נגישות אתרים הופכת את האתר ואת התוכן שלכם לידידותיים יותר עבור המשתמש וקלים לקריאה/הבנה עבור כל המבקרים. זה כולל אנשים עם מוגבלויות, כמו:

כאמור, הנגשת אתרים אינה אופציונלית, זו חובה. ברגע שתנגישו את האתר שלכם – תוכלו לשפר את חווית המשתמש עבור כל המבקרים שלכם, גם בעלי המוגבלויות, וזה משהו שגם יתמוך לטובה במותג שלכם.

בונוס: נגישות אתרים וקידום אתרים אורגני (SEO)

להנגשת אתרים יש חשיבות נוספת וזה כל נושא קידום האתר. ראשית, גוגל אוהב אתרים שחושבים על המשתמשים שלהם. ברגע שאתם מנגישים את האתר שלכם, זה מאותת לעכבישים של גוגל שאתם עשיתם משהו טוב. שנית, לא כולם יודעים את זה, אבל הנגשת האתר שלכם עוזרת גם לגוגל להבין טוב יותר במה האתר שלכם עוסק, משהו שיכול בהחלט להשפיע לטובה על הדירוגים שלכם.

יש 3 רמות של הנגשת אתר

אז כעיקרון, יש את התקן ישראלי להנגשת אתרים והוא מאוד דומה לתקן הבינלאומי. יש למעשה 3 רמות של הנגשה: AA, A ו- AAA. כאשר A זה המינימום, AAA המקסימום ו- AA זו רמה ממוצעת של הנגשה. רוב האתרים בארץ יהיו מחויבים לעמוד בתקן ברמה AA – כלומר, ממוצע.

אתרים יותר רשמיים, כמו משרדי ממשלה, מועצות ועיריות וכל גוף שמעניק שירות לקהל יעד שחלקו עשוי להיות עם מוגבלות – יהיו מחויבים לעמוד בתקן הכי מחמיר, שזה ה- AAA.

כדאי לדעת:  קיבלתם מכתב תביעה? שתדעו שהחוק ברוב המקרים מאפשר לבעלי האתרים לתקן את בעיית הנגישות שנמצאה תוך 60 יום מקבלת מכתב התביעה.

אתרים יותר רשמיים, כמו משרדי ממשלה, מועצות ועיריות וכל גוף שמעניק שירות לקהל יעד שחלקו עשוי להיות עם מוגבלות – יהיו מחויבים לעמוד בתקן AAA המחמיר ביותר.

הנגשת אתרים לעסקים – היבטים משפטיים

מבחינה משפטית: האחריות להנגשת האתר על פי חוק מוטלת על בעל העסק. מה שאומר, שאם האתר שלכם לא מונגש ואתם בעלי העסק – אתם תהיו חשופים לתביעות. התובעים אלו לא גורמים ממשלתיים אלא הציבור, שנפגע מהיעדר נגישות.

סוג נוסף של תביעות (שעליהם בטח שמעתם) זה תביעות שנעשות על ידי עורכי דין שממש "מחפשים" אתרים עם בעיות נגישות ומנסים להיתפס גם על אתרים קטנים. תביעות אלו יכולות להיגמר לרוב בפשרה שכוללת "רק" כמה עשרות אלפי שקלים פיצוי. פעמים רבות הם יכולים לנסות להגיש מכתב תביעה אפילו נגד אתרים שאינם מחויבים להנגיש את האתר, לכן חשוב מאוד להכיר את החוק ולדעת מי חייב ומי לא צריך להנגיש.

איך הכי נכון לעשות הנגשה לאתר?

חיפוש מהיר בגוגל – יוביל אתכם לעשרות ספקים שמציעים שירותי הנגשת אתרים. האם אתם חייבים שאיש מקצוע יעשה עבורכם את ההנגשה? או שמספיק להסתפק בתוסף חינמי? אז אני מיד אדבר על כל הדרכים לעשות את זה, אבל כבר אדגיש: החוק לא מחייב אתכם לקנות תוסף נגישות או לקחת איש מקצוע לענייני נגישות. אבל אם אתם חברה גדולה, מותג מוכר או גוף שנותן שירותים לאנשים עם מוגבלויות: אני כן ממליצה בחום להתייעץ עם איש מקצוע מנוסה שיוכל לספק לכם תמונת מצב ברורה לשינויים שעליכם לבצע באתר.

תוספי נגישות חינמיים

אז כן. בהחלט, אתם יכולים להשתמש בתוספים חינמיים שיאפשרו לכם לשפר את הנגישות באתר. אבל, הערה חשובה: חשוב לוודא שאתם באמת מתקינים תוסף שהוא אמין, עם מספר הורדות גבוה ועם ביקורות טובות. לא סגורים על התוסף? תתייעצו בקהילות וורדפרס ואלמנטור בארץ, אתם בטוח תקבלו חוות דעת והמלצות לתוספים טובים.

תוספים חינמיים יוכלו לעזור לכם לשפר את הנגישות, אבל ברוב המקרים הם לא יספקו לכם פתרון קסם או במילים פשוטות: הנגשה מלאה. אגב, ריבוי כפתורים בתוסף זו לא אינדיקציה לתוסף נגישות טוב, לפעמים הם אפילו עשויים לפגוע יותר בנגישות הקיימת שלכם.

אז בשורה תחתונה: תוספי נגישות חינמיים יוכלו לשפר אספקטים בנגישות, אבל התקנת תוסף כזה לא הופכת את האתר שלכם לנגיש.

תוספי נגישות בתשלום

יש כמה תוספי נגישות מעולים בתשלום אשר יוכלו להבטיח לכם שתעמדו לפחות בתקן AA, לדוגמא: תוסף נגישות של חברת UserWay כמו באתר שלנו או תוסף נגישות של חברת "נגיש בקליק".

קחו בחשבון שהתוספים האלה עולים לא מעט כסף. ואם אתם כבר בוחרים להשקיע אז עדיף לעשות את זה כמו שצריך. מה שמוביל אותנו לסעיף הבא.

הנגשה ידנית

הפתרון האידאלי זה להיעזר באיש מקצוע או בבונה אתרים שלמד ומכיר את כל נושא של הנגשת אתרים. זה יכול לקחת יותר זמן, זה יעלה לכם קצת יותר כסף – אבל בסופו של יום, זוהי הדרך הטובה ביותר לוודא שהאתר שלכם 100% מונגש ולספק לכם גם הגנה משפטית.

אתם צריכים להבין, שהבעיה בכל התוספים החינמיים וגם בתשלום – שהם מתיימרים לספק פתרון אחד למאות אלפי אתרים, וזה לא כל כך הגיוני: מהסיבה הפשוטה שכל אתר הוא שונה, עם בעיות ונקודות תורפה מסוימות ועם לקוחות שונים. אז אין באמת דבר כזה פתרון שמתאים לכולם, יש דבר כזה פתרונות נגישות שמותאמים אישית.

כמה מילים אחרונות

הרבה לקוחות שואלים אותי על הנגשת אתרים מתוך פחד שהם יקבלו יום בהיר מכתב תביעה, וזה מובן. אבל חשוב לזכור, שאתם קודם כל משפרים למישהו את איכות החיים וגם את היום. הנגשת האתר שלכם יכולה להעניק חווית גלישה טובה יותר. תנסו לחשוב על מישהו קרוב שאתם מכירים שסובל ממוגבלות כלשהי או אפילו על סבא וסבתא שהיו שמחים לראות אתר אינטרנט שהגופן והכפתורים יכולים להפוך לגדולים וברורים מבלי לבקש ממישהו להקריא להם מה כתוב.

ותנו לי לחדש לכם: זה לא נתח שוק כזה קטן – יש בישראל הרבה אנשים עם מוגבלויות. לכן, כשאתם מנגישים את האתר שלכם, אתם באותו רגע מקלים על החיים של מישהו. ולכו תדעו, אולי בגלל זה הוא או היא יהפכו להיות לקוחות קבועים שלכם.

יש לכם עוד שאלות על נגישות? מוזמנים לכתוב לנו כאן בטופס למטה😊 

מה חשבת על המאמר?